fredag 10. februar 2012

Hardkjøret er i gang!



Han er sliten nå, etter første økt på veien mot suksessrittet sitt den 22. juni!
Med 133 dager igjen til start, så fant jeg i dag ut at det ikke er noen vei tilbake, så i dag startet opptreningen av et totalhavarert legeme. Etter at jeg har null effekt av tre turer med litt raskere enn middels fort gange mellom kontorplass og parkeringsplass på jobben, innser jeg at det må hardere lut til om dette prosjektet skal bli vellykket.

Men hvor skal man starte, når den siste gang jeg deltok i organisert trening var i mars 1994. Må vel skyte inn her at jeg ikke akkurat var topptrent da heller, men uten tvil sikkert i 3-4000% bedre form enn nå. Kroppen hadde også en særdeles mer medgjørlig form.

Trening er imidlertid som å sykle, har man først lært det så sitter det. Siden jeg må starte det jeg vil kalle langt under nullpunktet, så plukket jeg frem noen gode gamle slægere fra tiden med skolegym. Etter hva jeg har forstått så er det av ytterste viktighet at man trener korsryggen foran en såpass krevende oppgave som å sykle mellom Kongenes by og Tigerstaden, i ett.


"skyt rygg som katten"
 Den første øvelsen kunne jeg nesten kjenne umiddelbart at ga effekt. Her fikk virkelig ryggsøyla og skuldre kjenne på posisjoner det er lenge siden de har besøkt. Etter en fire fem "skyt rygg som katten", gikk jeg rett over i neste posisjon, nemlig "svai rygg, magen i gulvet"

"Svai rygg, magen i gulvet"
Det første som slo meg var at gymlærer, Harby Thomassen skulle sett min utførelse av "Svai rygg, magen i gulvet" anno 2012. For jeg var fantastisk mye nærmere gulvet med magen i dag, enn jeg var tilbake i gymmen 1976 på Storhamar Skole. Tyngdekraften gjorde nok litt av jobben, men jeg kunne faktisk kjenne at også denne øvelsen ga umiddelbare resultater, i form av at korsryggen måtte slite for å holde ræva oppe når magen mest ville helt ned i gulvet.


"Strekk ut motsatt bein og arm"
 Neste øvelse var langt i fra optimal på smalstav parkettgulv av furu. Men jeg bet tenna sammen og gjennomførte faktisk fem repetisjoner av "strekk ut motsatt bein og arm". Om denne ga noe mer enn sår på knærne og ømme kneskåler skal være usagt. Uansett fikk jeg i hvertfall mer forståelse på hvorfor kona helst vil turne på matta:-)

Etter det jeg vil kalle en medium hard start, gikk jeg rett i gang med den rene styrkedelen. Etter 50-60 såkalte pushups, måtte jeg faktisk øke belastningen en smule.


"Pushups"
 Denne øvelsen er ingen favoritt, men jeg tror det blir viktig å kjøre en del pushups i tiden som kommer. Dette er er øvelse som mange missforstår, og kaller for armhevninger eller armbøyninger. Det er jo noe helt annet. For meg betyr det at man bøyer armene, eller hever armene. Man "pusher" ingenting. Men det kan man vel trygt si at jeg måtte gjøre i dag, og er spent på om jeg må be om sugerør til øllen når stivheten kommer i kveld.

"Øl-triceps"
Mot slutten gikk jeg over i mer brutale øvelser, og siden det er sparsomt med manualer og vekter tilgjengelig i Hans Aanrudsvei 18 D, måtte det improvisasjon til også under denne økta. Her ble det kjørt 40 rep på begge sider. Jeg kunne faktisk se at musklaturen vokste under økta. Kona mente imidlertid at det var forskyvning av "innfett" som skjedde på grunn av den uvante bevegelsen. Puppene ble etter hennes vurdering en smule mindre, men bilringen fikk ytterligere påfyll. Jeg mener hennes meningsløse uttalelser rett og slett skyldes at hun med egne øyne faktisk kunne se mens økta skred frem, at jeg var i ferd med å få tilbake min 1 million $ looking kropp. Da kan jeg fort nemlig bli ekstrem attraktiv igjen. Ikke bare attraktiv som nå:-)


"Ligg på rygg" (skulle vært sittups)
Den siste øvelsen ga imidlertid et soleklart bevis på at det ligger en anseelig mengde jobb foran meg i de 133 dagene som kommer. Såkalte sittups var nemlig helt fysiologisk umulig, og jeg tror ikke en gang en pute under ryggen ville kunne kompensert for den manglende musklatur og den enorme vomma som gjorde "løftet" komplett umulig.

Men alt i alt er Rablings meget godt fornøyd med den første økta med blodslit. Om den ikke ga blodsmak i munnen, så ble jeg i hvertfall uvanlig øl-tørst, og det sier jo ikke så lite for en som alltid har lyst på en øl eller ti.

Til slutt skal det nevnes at den øredøvende stillhet fra de utfordrede vedrørende sykkel gjør at jeg har problemer med å fokusere 100% på forberedelsene før dette er i boks. Jeg hadde faktisk forventet å få en tilbakemelding vedr. fremdrift, og ikke minst type sykkel, vekt, merke etc. Dette for at jeg tror det er viktig i forhold til sykkeltreningen. Men jeg er jo ikke tapt bak en hest, og avsluttet dagens øvelse med litt improvisert tørr-sykling, på stol:-)
"Tørrssykling på stol"
Enhver likhet med den gamle by-orginalen "duttemann" som syklet rundt i Hamar på en Combisykkel i gamle dager, er helt tilfeldig!

Kjör hårdt, kjör stil!

3 kommentarer:

  1. Nydelig. Jeg kommer til å følge trenigsopplegget ditt Remo. Fåreslår en pump-up video. ;)

    SvarSlett
  2. Litt tidlig med video, Asly, men du skal ikke se bort i fra at den kommer når den første sittupsen er oppnådd;:-)

    SvarSlett